Ooit komt het goed

‘Ooit komt het goed’, de titel van een nieuw programma op de Belgische televisie. Vier jongeren, Tomas, Stijn, Thibault en Tijs, gaan geheel eigenwijs, eh op hun geheel eigen wijze, op oorlogspad. Hun missie: ‘aan een job geraken’ en tegelijkertijd voor leuke televisie zorgen. De aftrap van de serie van zes afleveringen was 20 februari. Als je het mij vraagt: ge-wel-di-ge televisie! Bovendien zet het aan tot een creatievere benadering van werk zoeken: doe er je voordeel mee.

Ik kan er een lang verhaal over schrijven, maar leuker is het om gewoon zelf een aflevering te bekijken. Of de trailer, voor de ongeduldigen onder ons. Fantastisch en gedurfd, zoals deze vier enthousiastelingen bijvoorbeeld een ‘toevallige’ ontmoeting met een potentiële werkgeefster opzetten. Ik zat op het puntje van m’n stoel – eh, randje van m’n bed – en voelde de adrenaline en spanning die Stijn en z’n vrienden ervaarden. Bovendien is het erg mooi in beeld gebracht.

Win-win
Trouwens geweldig hoe dit programma tot stand is gekomen. De vraag van Tomas, Stijn, Thibault en Tijs aan omroep VRT/één: “Mogen wij een programma maken over werk zoeken? Jullie betalen ons en wij gaan op zoek naar een job en daar maken wij dan een programma over. Zo hebben jullie aan het einde van de rit een nieuw programma en wij hopelijk een job. Een winwin-situatie dus.” (bron: een.be) Een leuk voorbeeld van ‘zo kan het ook’.

Feit: bijna een derde van de Belgische jongeren is werkloos

Lef, creativiteit, daadkracht en doorzettingsvermogen Een initiatief als dit vraag lef, creativiteit, daadkracht en doorzettingsvermogen. Eigenschappen die naar mijn idee voor iedere werkzoekende (en werknemer) van belang zijn in de zoektocht naar een baan. Want solliciteren is een full time baan (zelfs een kl*tebaan volgens Bas van de Haterd) en in deze tijden móet je je wel profileren, om ergens bovenaan de stapel te komen liggen. Daarom ook mijn eerdere advies om onzekerheid los te laten en uit de onzichtbaarheid te stappen. Dat heb ik zelf bijvoorbeeld gedaan met een persoonlijke campagne, waarover Bas onlangs het artikel ‘Solliciteren doe je zo!’ schreef.

Tot slot
Gewoon kijken, én genieten. En er natuurlijk je voordeel mee doen. Misschien in een iets afgezwaktere (lees: minder levensbedreigende en confronterende) vorm dan zij het doen, maar step out en go for it! Heb je zelf trouwens soortgelijke ervaringen of verhalen? Deel ze! Via de reactiemogelijkheid hieronder, en/of op Twitter (@wendyext) of LinkedIn bijvoorbeeld.

PS @paulgoedhart dank voor je tip!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s